تبلیغات
سرزمین انیمیشن - انیمیشن رالف خرابکار
انیمیشن رالف خرابکار

با سلام

این یکی از تحلیل های جالب درباره این انیمیشن هست و دانلود فیلم وتوضیحات کامل لطفا 
برین ادامه مطلب.





به گزارش سرویس فرهنگی جام نیـوز، انیمیشن رالف خرابکار محصول سال 2012 آمریکا با بودجه 165 میلیون دلاری در تاریخ 12 آبان 91 بر روی پرده های نقره ای سینما رفت تا بار دیگر کمپانی دیزنی قدرت خود را به رخ شرکت های رقیب انیمیشن سازی بکشد. هر چند که این بار از کسب جایزه اسکار بی نصیب ماند. این پویانمایی نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد و در نهایت با فروش 471 میلیون دلاری به کار خود در سینماها خاتمه داد. این انیمشین حائز امتیاز 7.8 از سایت IMDb و متااسکور 72% شده است.

 

 

 

خلاصه داستان

داستان از یک شهربازی شروع می شود و در قسمت بازی های آرکید (رایانه ای تک نفره) می گذرد. جایی که در بازی رالف خرابکار (Wreck-it Ralph)، شخصیت اصلی آن (رالف) مشغول خراب کردن یک برج می باشد و شخصیت دیگری به نام فلیکس تعمیرکار (Fix-It Felix) آن را مجددا درست می کند. رالف از این وضعیت خود ناراضی است و قصد دارد به یک قهرمان تبدیل شود و برای همین کار به دنیای بازی وظیفه قهرمان (Hero’s Duty) می رود تا یک مدال قهرمانی بدست آورد. وی با این کار در دنیای بازی ها آشوب به بار می آورد. او مدال را بدست آورده ولی در راه بازگشت اشتباها به سرزمین شکر شکن (Sugar Rush) پا می گذارد. همراه او نیز یک ویروس از دنیای وظیفه قهرمان وارد این سرزمین می شود.

 

 

 

 

وی در این سرزمین با ونلوپه آشنا می شود که مدال را از او می دزدد تا در یک مسابقه ماشین سواری شرکت کند. ونلوپه با این کار می خواهد به همه اثبات کند یک شهروند مفید بوده و یک باگ (ایراد در سیستم نرم افزاری) نیست. پادشاه بدجنس این سرزمین، شاه نبات، دستور بازداشت رالف و ونلوپه را صادر می کند ولی آنها از دست وی فرار می کنند. در همین حال سرجوخه کالاهان و فلیکس به دنبال رالف وارد این سرزمین شده تا هم وی را برگردانند و هم ویروس را از بین ببرند. در نهایت با نابود کردن ویروس و شکست دادن شاه نبات، هم رالف قهرمان می شود و هم ونلوپه به جایگاه اصلی خود یعنی شاه دختی سرزمین می رسد.

 

 

 

 

بررسی فنی فیلم

پویانمایی رالف خرابکار یکی از بهترین آثار کمپانی دیزنی در طول تاریخ این شرکت می باشد. کارگردانی این اثر بر عهده ریچ مور بوده که در کارنامه خود مجموعه کارتونی و البته فلسفی سیمپسون ها را دارد. انتخاب او به عنوان کارگردان این انیمیشن را از نظر مغز و محتوا کاملا غنی کرد. وی به همراه فیل جانسون نویسندگی این اثر را بر عهده داشته اند که از جمله فیلمنامه نویسان معتبر انیمیشن های هالیوود است. کارگردان همچنین برای صداگذاری از هنرپیشگان معروف که البته صدای خوبی نیز دارند استفاده کرد.

 

 

 

 

صداگذاری، موسیقی و افکت های صوتی این اثر بسیار گوش نواز و دلنشین هستند. از نظر گرافیکی هم جایی برای عیب گذاشتن روی این اثر نیست و چیزی جز تعریف نمی توان از آن گفت. زیرا تیم فنی سازنده این اثر، در عین اینکه سعی کرده تصاویر زنده و پر حجم ارایه کند؛ به دلیل تمرکز موضوع اصلی بر روی بازی های رایانه ای، تا حدودی نیز از گرافیک بازی ها نیز بهره جسته و رنگ های شاداب تر و برجسته تری استفاده کرده است.
 

 

 

بررسی محتوایی فیلم

در رسانه ها برای انتقال پیام و اقناع مخاطب روش های متعددی وجود دارد که برای سنین پایین (کودکان و نوجوانان) از روش تنزل دادن تفکرات فلسفی و تئوریکی روی یک بستر و زمینه هیجان انگیز و سرگرمی گونه استفاده می شود تا هم فهم آن آسان شود و هم دنبال کردن آن جذاب باشد. پویانمایی یکی از وسایل و وسایط این روش می باشد که به راحتی قلوب و اذهان کودکان و نوجوانان را به تسخیر خود در می آورد. در انیمیشن رالف خرابکار، شخصیت های تخیلی در یک فضای تخیلی زنده شده و چهره ای نو از یک بازی سی ساله نشان داده می شود.

 

 

 

 

در این اثر تمرکز بر روی شخصیت منفی (رالف خرابکار)بوده و مفاهیم پنهان به راحتی در زیرلایه های این اثر گنجانده شده اند. مفاهیمی مانند نقد نحوه تعامل غرب با شرق، قدرت نرم، پست مدرنیسم و فمنیسم، زمینه سازی و توجیه تجاوزات جهانی در آینده نزدیک.

 

رالف پست مدرن و کالاهان فمنیست

رالف، شخصیت بد و منفی بازی، در عین داشتن دست های بزرگ، خرابکار بودن، به تن داشتن پیراهن پاره؛ دارای چهره ی کارگری مهربان و قلب رئوف می باشد ودر کل دوست داشتنی است. وی از اینکه مجبور است هر روز ساختمانی را خراب کند خسته شده و می خواهد مانند فلیکس باشد. وی از بد و منفی بودن، خوابیدن در میان زباله ها بیزار است و می خواهد روزی قهرمان شود تا مانند فلیکس از او استقبال و پذیرایی کنند. به بیان دیگر وی قصد سنت شکنی (پست مدرنیسم) داشته و می خواهد قالبی را که برای آن طراحی شده را برهم بزند.

 

 

 

 

رالف را می تواند نماد از خود گریزی دانست. او از خود درباره هدف و نقشش در زندگی و اینکه چگونه می تواند دیگر بد نباشد سوال می کند. به تعبیری وی می خواهد کاری غیر از آنچه برایش برنامه ریزی شده را انجام دهد. این مسئله را می توان به منزله مبارزه با اهداف خلقت و آفرینش در نظر گرفت. امری که طی آن فرد از آنچه که هست ناراضی است، به کفر می پردازد و می خواهد چیزی غیر از آنچه هست باشد.

 

 

 

 

در طرف دیگر قضیه، سرجوخه کالاهان (زنی با موهای طلایی، چشمان آبی و قد و قواره جذاب به عنوان یک انسان آنگلوساکسون غربی) نماد تمام قدی از تفکرات فمنیستی می باشد. زنی ورزیده و قوی که فرمانده گروهی از مردان درشت هیکل بوده و جنگ علیه ویروس ها را رهبری می کند. وی خلق و خویی کاملا مردانه دارد و کارهای مشکل و سخت را به راحتی انجام می دهد. چیزی که هم اکنون به مقدار فوق العاده زیادی در اکثر فیلم ها، انیمیشن ها و بازی ها یافت می شود.

 

 

 

 

غرب در حال ترویج این فرهنگ و تفکر است که زن ها می توانند مانند مردها کارهای دشوار و البته مردانه انجام دهند، نامستور باشند و نیازی به پوشاندن خود نبینند، بر مردها غلبه و سلطه داشته باشند. در این میان مرز میان زن بودن و مرد بودن را نیز بر می دارند. در صورتی که در فرهنگ اسلامی (و حتی فرهنگ اصیل ایرانی و شرقی) زن ها همواره موجودات لطیف و حساسی بوده اند که وظیفه حفاظت از آنها بر دوش مردان است. زن هایی که با حفظ خود و پاک دامنی در جوانی، مادرانی دلسوز و تربیت کننده ای عالی برای نسل بعدی خواهند بود.

 

 

 

 

دنیای بازی ها نمادی از جهان واقعی

دستگاه های بازی در شهر بازی یاد شده، با یک تفکر فلسفی به عنوان یک جهان متصل به هم ترسیم شده اند که شخصصیت های بازی ها از طریق سیم ها در آن رفت و آمد می کنند. در این پویانمایی بازی های (دنیاها) مختلفی وجود دارد که سه سرزمین اصلی آن به طرز عجیبی نمایی از دنیای واقعی می باشد. دنیای بازی رالف خرابکار نمادی از جامعه منقرض شده کمونیستی می باشد. در این دنیا که از نماد ساخت و ساز (چکش) در آن استفاده می شود، رالف با تیپ کارگری مشغول خرابکاری است، فلیکس با چکش (نماد حزب کارگر) خود همه چیز را تعمیر می کند و دیگر ساکنین این دنیا همه کوتاه قد و خپل هستند که مردانشان سبیل های استالینی و کمونیستی دارند.

 

 

 

 

همچنین این دنیا دارای سبک قدیمی و منسوخ شده ای در بین همه بازی ها می باشد که قدمت آن به سی سال قبل باز می گردد (همزمان با سقوط شوروی) که نمادی از فروپاشی و ناکارآمدی کمونیسم می باشد. جامعه ای که زندگی و پیشرفت در آن ادامه دارد ولی دیگر شوکت و ابهت قبل خود را ندارد.

 

 

 

 

دنیای بازی وظیفه قهرمان ( که اتفاقا شباهت بسیار زیادی با بازی واقعی ندای وظیفه Call of Duty دارد) یک سرزمین پیشرفته و مدرن بوده که البته درگیر جنگی با ویروس ها در آنسوی سرزمین می باشد. سرجوخه کالاهان و گروهان سربازان تحت امرش وظیفه جنگ با این ویروس ها و نابودی آنها و دستیابی به مدال قهرمانی را دارند. این دنیا نمادی از تمدن غرب و آمریکا می باشد که در عین پیشرفته و تکنولوژیک بودن، درگیر جنگی دایمی با تروریست هایی است که در آنسوی کره زمین (و البته تحت حمایت خود آنها) هستند. شخصیت های این دنیا بسیار مغرور بوده و هنگام مواجهه با ساکنین دیگر دنیاها به آنها فخر می فروشند و به نوعی خود را حافظان صلح و امنیت در سراسر جهان بازی ها می دانند.

 

 

 

 

سرزمین مهم دیگری که نشان داده می شود، شکر شکن (Sugar Rush) می باشد. یک دنیای خوشمزه، آبنباتی و شکلاتی که دیدن آن حسابی دهان را آب می اندازد. سراسر این سرزمین بصورت خوراکی های نباتی و شیرینی جات می باشد که برخلاف دیگر سرزمین ها دارای یک حاکم است؛ شاه نبات. وی پادشاهی مستبد، دیکتاتور، فریب کار و البته خودخوانده می باشد که سعی می کند خود را پشت لبخندهای زورکی و قیافه دلقک گونه ی خود پنهان کند.

 

شاه نبات نماد استفاده از قدرت نرم و مدیریت مغز و ذهن مردم است که با قفل کردن خاطرات ساکنین شکرشکن، همه آنها را به تبعیت بی چون و چرا از خودش واداشته است. این امر یعنی تفوق بر قلوب و اذهان مردم یکی از تعریف های اقناع گرایانه و قدرت نرم می باشد.

 

 

 

 

این سرزمین را می توان نمادی از سرزمین های عربی و پادشاهی دیکتاتوری خاندان های مختلف بر آنها دانست. سرزمین هایی که سرشار از منابع و ثروت می باشند (در اینجا نفت با شیرینی جات جایگزین شده است). کشورهایی که حاکمان دیکتاتور و مستبد آنها با استفاده از اهرم پول و قدرت اختیار مردم را بدست گرفته و بر منابع عظیم چنبره زده اند. سازندگان این انیمیشن به زیبایی و مهرات هرچه تمام تر سعی در ساده سازی دنیای واقعی و نوع حکومت های تاثیر گذار در چرخه قدرت جهانی داشته اند تا هضم آن برای مخاطب کودک و نوجوان آسان تر شود.

 

 

 

 

نیاز به قدرت های شرق و غرب برای اداره جهان

راه یافتن رالف و کالاهان به دنیای شکرشکن را می توان نمادی از نفوذ اندیشه های غربی و شرقی به کشورهای عربی دانست. اندیشه هایی که عملا با هم در تضاد بوده ولی در این انیمیشن به گونه ای نشان داده می شود که امپریالیسم آمریکایی حضور هردوی آنها را برای اداره جهان و نظم نوین جهانی لازم می داند. رالف که از دنیایی با رنگ و بوی کمونیستی می آید سعی در باز گرداندن عدالت اجتماعی و از بین بردن حکومت دیکتاتوری شاه نبات دارد. چیزی که عملا حزب کارگر در انقلاب روسیه علیه امپراطوری تزارها انجام داد.

 

 

 

 

کالاهان نیز که نماد کامل غرب و آمریکاست به حمایت از مردم شکرشکن (مردم اسیر در چنگال رهبران دیکتاتور عرب) برخواسته و قصد نابودی ویروس هایی (تروریست ها و افراطی های جنگجو در خاورمیانه) که در این دنیا در حال تولید مثل هستند را دارد. نکته جالب اینجاست که ویروس راه یافته به دنیای شکرشکن از خود دنیای کالاهان (وظیفه قهرمان) آمده است. این امر را می توان کنایه ای به تولید و صدور تروریست ها از امریکا و کشورهای اروپایی به منطقه دانست. تروریست هایی که با ظهور آنها، شاهد ادعای سریع امریکا به جنگ با آنها هستیم.

 

 

 

 

در این انیمیشن مردم شکرشکن به خوبی از سربازان کالاهان استقبال می کنند که جنگ را به سرزمین آنها کشانده اند و حالا با وعده شکست دادن ویروس، در حال نابودی منابع این سرزمین هستند. این بخش را می توان به القای این تفکر مربوط دانست که مردم کشورهای خاورمیانه که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست به آنها حمله کرده، باید از حضور نظامیان اجنبی در کشور خود خوشحال بوده و از آنها استقبال کنند زیرا به گفته خودشان امنیت را به آنها باز می گردانند.


منبع

دانلود با کیفیت بالا

موضوعات: انیمه ، گیم و بازی ،
[ دوشنبه 14 دی 1394 ] [ 10:37 ق.ظ ] [ team A ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب